nl fr
Overzicht vaak gestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen in verband met Card Stop.


Wat blokkeren?

Kunnen jullie een transactie blokkeren?
Kan ik een kaart die niet in de lijst staat toch door jullie laten blokkeren?
Kunnen jullie een kaart blokkeren die in het buitenland uitgegeven werd?
Kunnen jullie mijn identiteitskaart en/of mijn SIS-kaart blokkeren?
Ik ben meerdere kaarten kwijt. Is het mogelijk maar een deel te blokkeren?

Wanneer blokkeren?

Moet een verloren kaart waar de code niet bij zat, geblokkeerd worden?
Een derde kent mijn bankgegevens. Kan ik mijn rekeningen laten blokkeren?
Ik gaf een kaartnummer en vervaldatum. Is een transactie mogelijk?
Ik vergat mijn kaart in de winkel. Kunnen jullie ze tijdelijk blokkeren?
Mijn betaalkaart is beschadigd. Kunnen jullie een duplicaat sturen?
Mijn kaart werd door een geldautomaat ingeslikt. Hoe komt dit?
Ik heb een betaalkaart gevonden. Wat moet ik doen?
Moet ik jullie verwittigen als ik een kaart naar het buitenland wil sturen?
Ik heb mijn nieuwe kaart niet ontvangen. Kunnen jullie een nieuwe sturen?
Ik heb een brief ontvangen om mijn kaart te blokkeren. Wat moet ik doen?

Hoe blokkeren?

Kunnen jullie een geblokkeerde kaart ook deblokkeren?
Ik heb een dossiernummer ontvangen. Wat is dat?
Wat moet ik doen om na een blokkering een nieuwe kaart te krijgen?
Ik bevind mij in het buitenland zonder betaalmiddel. Kunnen jullie helpen?
Ben ik gedekt in geval van frauduleus gebruik van mijn betaalkaart?
Worden er kosten aangerekend voor de blokkering van mijn betaalkaart?
Worden er kosten aangerekend voor de vervanging van mijn betaalkaart?
Waarom gebruiken jullie een specifiek 070-nummer?
Worden mijn betaalkaarten onmiddellijk geblokkeerd en vervangen?
Wordt mijn bank verwittigd van de blokkering en de vervanging?
Kan ik mijn betaalkaart via e-mail blokkeren?
Hoe kan ik mijn blokkeringsdossier opvolgen?
Moet ik persoonlijk bellen om mijn kaart te blokkeren?
Is het normaal dat ik mijn nieuwe kaart nog niet ontvangen heb?
Ik ken mijn geheime code niet meer. Kunnen jullie een nieuwe sturen?
Er gebeurden transacties met mijn geblokkeerde kaart. Wat moet ik doen?
Kunnen jullie nagaan of er transacties plaatsvonden met mijn kaart?
Kunnen jullie de vervaldatum van mijn kaart aanpassen?
Moet ik de verdwijning van mijn betaalkaart bij de politie aangeven?

Kunnen jullie een transactie blokkeren?

Nee. Card Stop kan geen transactie blokkeren. Om een transactie te betwisten die met uw betaalkaart werd uitgevoerd, moet u contact opnemen met de uitgever van uw kaart (meestal uw bank) die u zal aangeven welke stappen u moet ondernemen.

naar het overzicht

Kan ik een kaart die niet in de lijst staat toch door jullie laten blokkeren?

Nee, in dat geval kan Card Stop de betaalkaart niet blokkeren. Toch kan Card Stop u misschien het telefoonnummer geven van de uitgever zodat u de kaart toch kunt laten blokkeren.

naar het overzicht

Kunnen jullie een kaart blokkeren die in het buitenland uitgegeven werd?

Nee. In bepaalde gevallen kunnen wij de uitgever van uw kaart verwittigen. Toch moet u de uitgever van uw kaart (meestal uw bank) ook zelf verwittigen zodat uw kaart zo snel mogelijk geblokkeerd kan worden.

naar het overzicht

Kunnen jullie mijn identiteitskaart en/of mijn SIS-kaart blokkeren?

Nee. Card Stop blokkeert betaalkaarten en betaaldiensten. Het verlies van uw SIS-kaart moet u melden aan uw mutualiteit. Het verlies van uw identiteitskaart moet u meedelen aan Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123 (of 0032 2 518 2123 vanuit het buitenland). Deze dienst is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bereikbaar. Het is ook belangrijk aangifte te doen bij uw lokale politie.

naar het overzicht

Ik ben meerdere kaarten kwijt. Is het mogelijk maar een deel te blokkeren?

Ja maar wij raden u aan uit voorzorg alle verloren kaarten te laten blokkeren. Als u ervoor kiest bepaalde verdwenen kaarten niet te laten blokkeren, kunnen Card Stop noch de kaartuitgever verantwoordelijk gesteld worden voor misbruik met deze kaarten.

naar het overzicht

Moet een verloren kaart waar de code niet bij zat, geblokkeerd worden?

Ja. Card Stop raadt u uitdrukkelijk aan uw kaart uit voorzorg te laten blokkeren. Vanaf het moment waarop de blokkering van uw kaart door Card Stop bevestigd werd, bent u niet langer verantwoordelijk voor eventueel misbruik. Wanneer u toch beslist uw kaart niet te laten blokkeren, kan Card Stop in geen geval verantwoordelijk worden gesteld voor eventueel misbruik ervan.

naar het overzicht

Een derde kent mijn bankgegevens. Kan ik mijn rekeningen laten blokkeren?

Nee. Card Stop blokkeert geen bankrekeningen maar enkel betaalmiddelen. Als uw bankgegevens volledig in het bezit zijn van een derde moet u contact opnemen met uw bank. Deze zal beslissen welke veiligheidsstappen ondernomen moeten worden.

naar het overzicht

Ik gaf een kaartnummer en vervaldatum. Is een transactie mogelijk?

In geval van twijfel en om elk risico te vermijden kunt u onze diensten vragen uw kaart te blokkeren.

naar het overzicht

Ik vergat mijn kaart in de winkel. Kunnen jullie ze tijdelijk blokkeren?

Nee. Card Stop blokkeert betaalkaarten niet tijdelijk. Daarom raden wij u aan uw kaart uit voorzorg definitief te laten blokkeren.

naar het overzicht

Mijn betaalkaart is beschadigd. Kunnen jullie een duplicaat sturen?

Nee. Card Stop is een urgentiedienst voor de blokkering van betaalkaarten naar aanleiding van verlies, diefstal of fraude. Gelieve u tot de uitgever van uw kaart (meestal uw bank) te wenden voor een duplicaat van de kaart.

naar het overzicht

Mijn kaart werd door een geldautomaat ingeslikt. Hoe komt dit?

Card Stop weet niet waarom uw kaart werd ingeslikt. Wij raden u echter aan uw kaart uit voorzorg te laten blokkeren.

naar het overzicht

Ik heb een betaalkaart gevonden. Wat moet ik doen?

Gelieve Card Stop te bellen. Indien nodig blokkeren wij de kaart die u gevonden hebt.

naar het overzicht

Moet ik jullie verwittigen als ik een kaart naar het buitenland wil sturen?

Nee, u moet Card Stop niet verwittigen. Het is echter wel verplicht contact op te nemen met de uitgever van de betrokken betaalkaart zodat hij de nodige veiligheidsmaatregelen kan nemen voor de verzending en de ontvangst van de kaart.

naar het overzicht

Ik heb mijn nieuwe kaart niet ontvangen. Kunnen jullie een nieuwe sturen?

Nee. Wanneer u uw nieuwe betaalkaart niet ontvangen hebt, kan enkel de uitgever van uw kaart de blokkering en vervanging ervan aanvragen na controle van de persoonlijke gegevens die eraan verbonden zijn. Gelieve dus contact op te nemen met de uitgever die indien nodig zelf de nodige instructies tot blokkering en vervanging aan Card Stop zal doorgeven.

naar het overzicht

Ik heb een brief ontvangen om mijn kaart te blokkeren. Wat moet ik doen? 

U vindt alle informatie over onze fraudepreventiebrief via deze link.

naar het overzicht

Kunnen jullie een geblokkeerde kaart ook deblokkeren?

Nee. Card Stop blokkeert kaarten altijd definitief. Als u uw betaalkaart door Card Stop heeft laten blokkeren, heeft het geen nut ons terug te bellen om te zeggen dat u de kaart heeft teruggevonden. Uw kaart werd definitief geblokkeerd en uw kaartuitgever zal u een nieuwe kaart bezorgen.

naar het overzicht

Ik heb een dossiernummer ontvangen. Wat is dat?

Het dossiernummer van Card Stop is het bewijs van uw oproep. U moet dit nummer bewaren. Het kan bovendien nuttig zijn voor de opvolging van uw dossier.

naar het overzicht

Wat moet ik doen om na een blokkering een nieuwe kaart te krijgen?

De meeste betaalkaarten worden automatisch door een nieuwe kaart met een nieuwe code vervangen in geval van verlies, diefstal of fraude. Deze informatie kan bevestigd worden door onze medewerkers op het moment van uw oproep of door de uitgever van uw kaart.

naar het overzicht

Ik bevind mij in het buitenland zonder betaalmiddel. Kunnen jullie helpen?

Nee, Card Stop kan enkel uw kaart blokkeren (voor zover u deze in onze lijst terugvindt). Toch is er voor de houders van een kredietkaart van Visa en MasterCard bijstand voorzien in de vorm van een vervangkaart of een geldvoorschot voor spoedsituaties. Na de blokkering van uw kredietkaart kan Card Stop u een gratis telefoonnummer geven van de bijstandsdiensten van Visa en MasterCard International.

naar het overzicht

Ben ik gedekt in geval van frauduleus gebruik van mijn betaalkaart?

In geval van fraude met uw betaalkaart moet u contact opnemen met de uitgever van uw kaart (meestal uw bank), zij zullen een dossier voor u openen. U kunt alle details nalezen in de algemene voorwaarden van uw bank.

naar het overzicht

Worden er kosten aangerekend voor de blokkering van mijn betaalkaart?

De oproep naar het nummer van Card Stop kost € 0,30/minuut, welke Worldline uw aanrekent via uw telefoon provider.

naar het overzicht

Worden er kosten aangerekend voor de vervanging van mijn betaalkaart?

De uitgever van uw kaart bepaalt of u voor de vernieuwing van uw betaalkaart moet betalen. De details hierover kunt u nalezen in de algemene voorwaarden van uw kaart.

naar het overzicht

Waarom gebruiken jullie een specifiek 070-nummer?

Het gaat om een uniek nummer dat gemakkelijk herkenbaar is en sinds meer dan 15 jaar door het grote publiek gekend is. Via dit nummer, dat 24u/24 en 7d/7 bereikbaar is, biedt Card Stop u de mogelijkheid de meerderheid van uw betaalkaarten in één oproep te blokkeren en te vervangen (Visa, MasterCard, Bancontact/Mister Cash, Maestro, kaarten met privélabel, tankkaarten, Isabel-kaarten,...).

naar het overzicht

Worden mijn betaalkaarten onmiddellijk geblokkeerd en vervangen?

Afhankelijk van het type kaart wordt een bepaalde procedure gevolgd die contractueel afgesproken is met de uitgever van uw kaart. Ofwel gebeurt de blokkering van de kaart onmiddellijk ofwel wordt de uitgever van de kaart per fax verwittigd. Card Stop zal u tijdens het gesprek de nodige details verschaffen over de blokkering en vervanging van uw kaart. Aan het einde van uw gesprek krijgt u een dossiernummer als bewijs van uw oproep. Card Stop kan u vragen om zo snel mogelijk terug te bellen met bijkomende gegevens om de betaalkaart te blokkeren.

naar het overzicht

Wordt mijn bank verwittigd van de blokkering en de vervanging?

Ja, na uw telefoontje brengen wij de uitgever van uw betaalkaart onmiddellijk elektronisch of per fax op de hoogte.

naar het overzicht

Kan ik mijn betaalkaart via e-mail blokkeren?

Nee. Gelieve Card Stop telefonisch te contacteren op het nummer 070 344 344 (of per fax - enkel voor doven, slechthorenden en spraakbelemmerden!).

naar het overzicht

Hoe kan ik mijn blokkeringsdossier opvolgen?

Voor details in verband met uw dossier kunt u de uitgever van uw betaalkaart (meestal uw bank) telefonisch contacteren. Zij helpen u graag verder aan de hand van uw dossiernummer. Het is niet mogelijk uw dossier online op te volgen.

naar het overzicht

Moet ik persoonlijk bellen om mijn kaart te blokkeren?

Nee, een derde mag ons bellen om het verlies of de diefstal van uw kaart aan te geven. Let er wel op zoveel mogelijk informatie door te geven zoals het aantal en het type te blokkeren kaarten, de naam van de kaartuitgever (meestal uw bank), het rekeningnummer van de zichtrekening waaraan de kaart verbonden is en het volledige kaartnummer of uw persoonlijke gegevens (naam, voornaam, geboortedatum en postcode). Card Stop kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de niet-blokkering van een kaart als gevolg van een gebrek aan informatie.

naar het overzicht

Is het normaal dat ik mijn nieuwe kaart nog niet ontvangen heb?

Als u een dossiernummer gekregen hebt, werd uw kaart geblokkeerd en in de meeste gevallen ook vervangen. Gelieve de uitgever van uw kaart (meestal uw bank) te contacteren om de nieuwe kaart te krijgen.

naar het overzicht

Ik ken mijn geheime code niet meer. Kunnen jullie een nieuwe sturen?

Nee. Card Stop is een urgentiedienst voor de blokkering van betaalkaarten naar aanleiding van verlies, diefstal of fraude. Gelieve u tot uw kaartuitgever (meestal uw bank) te wenden om een nieuwe code te krijgen.

naar het overzicht

Er gebeurden transacties met mijn geblokkeerde kaart. Wat moet ik doen?

Voor de controle van uw transacties met Bancontact/Mister Cash, Maestro of Proton neemt u contact op met uw kaartuitgever (meestal uw bank). Bent u het niet eens met een transactie die u op de uitgavenstaat van uw kredietkaart aantreft? Vul dan een betwistingsformulier in dat u vindt op de site http://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/5631267/0000/Betwistingen.htm.

naar het overzicht

Kunnen jullie nagaan of er transacties plaatsvonden met mijn kaart?

Nee. Gelieve u voor alle informatie rond transacties tot de uitgever van uw kaart (meestal uw bank) te richten.

naar het overzicht

Kunnen jullie de vervaldatum van mijn kaart aanpassen?

Nee, Card Stop kan de vervaldatum kan niet aanpassen. Gelieve contact op te nemen met de uitgever van de kaart (meestal uw bank) voor vragen rond dit onderwerp.

naar het overzicht

Moet ik de verdwijning van mijn betaalkaart bij de politie aangeven?

Ja. In geval van fraude of diefstal van uw betaalmiddelen is een aangifte onontbeerlijk. Hetzelfde geldt voor het verlies of de diefstal van officiële documenten zoals uw identiteitskaart, uw paspoort of uw rijbewijs.

naar het overzicht