Opgelet voor smishing!

Card Stop stuurt nooit een verzoek om informatie of om je kaart te blokkeren via SMS. Als je een bericht van Card Stop op je mobiele telefoon ontvangt waarin je wordt gevraagd je kaart te blokkeren, gaat het over een frauduleuze poging tot smishing.

Smishing ?

Smishing, of SMS phishing (van het Engelse woord ‘fishing’: vissen), gebeurt wanneer je een bericht ontvangt op je mobiele telefoon (SMS of andere) waarin kwaadwillende mensen proberen te 'vissen' naar persoonlijke informatie. Deze mensen doen zich voor als Card Stop, een bank, of kredietkaartuitgever en vragen meestal om persoonlijke gegevens zoals je naam, adres, kaartnummer, pincode, etc.

Dit bericht kan misleidende informatie bevatten zoals ‘Your credit card has been cancelled’ (Uw creditcard werd geannuleerd) of 'Als u niet reageert, wordt uw kaart geblokkeerd'. Het bericht vraagt je om actie te ondernemen door te klikken op een link die je naar een nepwebsite brengt. Klik nooit op deze link en reageer onder geen enkele voorwaarde op deze dubieuze berichten.

Hoe kan ik mezelf beschermen tegen smishing?

  • Geef persoonlijke gegevens nooit door aan een onbekend nummer dat je daarom vraagt.
  • Klik niet op links van onbekende afzenders.
  • Reageer niet op sms-berichten. Als je antwoordt, kan er een kwaadaardig programma op je toestel worden geïnstalleerd en kunnen er discreet persoonlijke gegevens worden verzameld.
  • Steeds vaker gebruiken boeven valse websites met adressen die beginnen met https://. De "s" in https staat voor "secure" en geeft aan dat de verbinding veilig is. Het betekent echter niet dat de partij waarmee je communiceert betrouwbaar is. Wees dus voorzichtig en geloof niet blindelings alle sms'jes.

Laten we duidelijk zijn

Worldline stuurt nooit e-mails met een verzoek om vertrouwelijke informatie of pincodes. Je bank ook niet. Als je desondanks kaartgegevens hebt doorgegeven, vraag Card Stop dan onmiddellijk om je kaart te blokkeren door te bellen naar 070 344 344.

Lees ook het persbericht van Febelfin en Worldline

 

Kaart verloren, gestolen of ingeslikt?

Bel Card Stop om misbruik te voorkomen

Card Stop is de centrale dienst die:

  • De onmiddellijke blokkering van je betaalkaarten, betaalapplicaties of connected devices garandeert: zodra je belt, blokkeert Card Stop meteen je betaalmiddelen.
  • Je betaalkaart vervangt: Card Stop vervangt je kaart en stuurt je een nieuwe geheime pincode.
  • Een 24/7 beschikbare service biedt: je kan Card Stop 24/24 en 7/7 contacteren.

 

Kost 0.30€ per minuut

 

Hou een van de volgende gegevens klaar:

  • het bankrekeningnummer gekoppeld aan het betaalmiddel dat we moeten blokkeren
  • het nummer van de kaart
  • de volgende gegevens van de kaarthouder:
    • voornaam en naam en
    • geboortedatum en
    • postcode

 

Welke betaalmiddelen kan je blokkeren?
 

Cards
apss
wearable

 
Nuttige informatie
 

Voor doven en slechthorenden

Indien je doof, slechthorend of spraakbelemmerd bent kan jij je betaalmiddel hier blokkeren.

 

Opgelet:  

Een Card Stop-assitent zal nooit naar je pincode vragen! Hij zal je ook nooit vragen om de aanmeldcode te delen die je op de kaartlezer van de bank kan aflezen. Je pin- en aanmeldcode zijn persoonlijk. Geef ze dus nooit door aan andere persoon om misbruik te voorkomen.