Wat moet je doen nadat je betaalmiddel geblokkeerd werd?

  • Doe aangifte bij de politie als het diefstal of fraude betreft.
  • Controleer je laatste financiële verrichtingen.
  • Fraude met je kredietkaart of prepaid kaart? Vind elektronische formulieren hier of bel onze klantendienst.
  • Fraude met je debetkaart (bankkaart met de functies Bancontact en Maestro) kaart? Contacteer je bank.
  • Fraude met een ander betaalmiddel?  Contacteer de uitgever.
  • Bevat de verloren/gestolen mobiel toestel bank applicaties? Contacteer dan zo snel mogelijk je bank, vindt de contactinformatie hier.

 

Vergeet ook niet je andere persoonlijke documenten, zoals je identiteitskaart, te blokkeren via DocStop indien je deze ook niet meer bezit.

 

FAQ

  • Wat doen bij verlies of diefstal van je mobiel toestel (smartphone, tablet, smart watch, andere wearables)?

    Neem onmiddellijk contact op met Card Stop. Bevat de verloren of gestolen toestel betaalapplicaties, contacteer jouw bank voor de blokkering van je bank applicatie op het toestel.

    Vermoeden van fraude of misbruik van je bankapp?

    Neem onmiddellijk contact op met jouw bank.

    Hoe kan ik weten of mijn betaalkaart misbruikt werd?

    Controleer je verrichtingen via de online informatie van je bank of de uitgever van de kaart. Ook je bankafschriften en/of je kredietkaartuitgavenstaat kan je hiervoor gebruiken. Stel je misbruik vast, dan dien je deze te betwisten.

    Kunnen jullie een geblokkeerde kaart ook deblokkeren?

    Eenmaal je betaalkaart geblokkeerd, kan Card Stop deze niet meer deblokkeren. Contacteer je bank of de uitgever om je mogelijkheden te bespreken.

    Ik heb na de blokkering mijn nieuwe kaart niet ontvangen. Wat moet ik doen?

    Neem contact op met je bank of de uitgever voor meer informatie over een mogelijke vervangingskaart.

    Ik heb mijn betaalmiddel geblokkeerd. Hoe wordt deze vervangen?

    Je bank of de uitgever van de kaart zorgt voor de vervanging. Voor verdere informatie dien je hen te contacteren.

    Er gebeurden transacties met mijn geblokkeerde kaart. Wat moet ik doen?

    Bij fraude met je kredietkaart dien je een betwisting op te starten via mijnkaart.be. Met een debetkaart (bankkaart) dien je je bank te contacteren. Als het over een ander betaalmiddel gaat contacteer je best de uitgever.

    Moet ik aangifte doen bij de politie?

    In geval van fraude of diefstal van een betaalmiddel moet je altiid aangifte doen bij de politie. Hetzelfde geldt voor het verlies of de diefstal van officiële documenten zoals je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.

    Ik ben in het buitenland zonder betaalmiddel. Kunnen jullie helpen?

    Indien je over een Visa of Mastercard kredietkaart beschikte dan kan je bijstand aanvragen via de diensten van Visa of Mastercard. Consulteer de website van Visa of Mastercard voor meer informatie. Zoniet neem je best contact op met je bank. Zij kan, afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt, de beste oplossing voorstellen.